EM 475.2 – popis jednotek

Zadání a vývoj

Koncem 60. let Severozápadní dráha předpokládala pro příměstskou dopravu v okolí tří krajských měst - Praha, Ústí nad Labem a Hradec Králové - potřebu 106 elektrických jednotek. Při stažení všech 49 jednotek řady EM 475.1 do LD Praha střed chybělo k naplnění tohoto záměru ještě 57 jednotek. Jelikož se vývoj nových jednotek řady EM 488.0 vlekl, bylo zvoleno náhradní řešení v podobě vylepšených jednotek EM 475.1. Úpravy se týkaly trakčních motorů a převodů, odpojovačů, baterií a 48 V sítě, osvětlení, dynamické brzdy, mezivozových spřáhel a dalších celků. Požár ve Studénce, který vypukl 29. dubna 1969, i tak oddálil výrobu jedenáctikusové série na léta 1971 - 1973.

 

Popis jednotek

Jednotky ř. EM 475.2 (tovární označení 782.1 a 783.1) se svým vzhledem a uspořádáním prakticky neliší od svých předchůdkyň. Na první pohled zaujme odpojovač - uzemňovač, který ční ze střechy nad přední strojovnou. Rámy podvozků jsou zesílené a na pohled poněkud hranatější. Stejně jako trakční motory s odlišným uspořádáním kontrolních otvorů jsou vzájemně zaměnitelné, na některých jednotkách ř. 451 tedy nalezneme rámy ř. 452 a naopak, o motorech nemluvě. V trakčním převodu bylo šikmé ozubení nahrazeno přímým, převodový poměr se změnil z 3,04 na 2,95, zejména se však snížilo axiální namáhání ložisek. Tato úprava se postupně rozšířila i na ř. 451. Jednotky nebyly z výroby vybaveny rekuperací, namísto toho byl doplněn 3. stupeň dynamické (odporové) brzdy. Mezivozové spřáhlo bylo zakončeno vidlicemi, což se také rozšířilo i na ř. 451. Osvětlení vozu bylo provedeno zářivkami s individuálními měniči na 48 V ss a každý vůz obdržel zvláštní sadu baterií pro osvětlení. Na motorovém voze se tedy nacházejí dvě sady baterií a na vloženém voze jedna - v prostoru mezi stěnou předního nástupního prostoru a kamrlíkem pro průvodčího, který zde má i ovládací prvky osvětlení. Baterie mají pouze 35 článků, při chodu motorgenerátoru je v síti udržováno napětí 48 V, které při napájení z baterií poklesne na 42 V, na druhou stranu ovšem odpadá přepínací relé dobíjení SO1. Vnější dveře u baterií na motorovém voze mají křídla otočná podle svislých pantů (na 451 panty vodorovné). Obložení stěn je béžovým umakartem jako na první sérii EM 475.1, sedačky byly původně červené.

 

Technické údaje:

Délka 4-vozové jednotky

95 290 mm

Délka elektrického vozu

25 447 mm

Délka vloženého vozu

23 348 mm

Vzdálenost otočných čepů

18 200 mm

Rozvor hnacího podvozku

2 600 mm

Rozvor běžného podvozku

2 400 mm

Max. výška

4 200 mm

Výška podlahy střední části nad TK

580 mm

Šířka skříně

2 844 mm

Hmotnost elektrického vozu

59 t

Hmotnost vloženého vozu

34 t

Počet sedadel elektrický/vložený vůz

61/86

Celková obsaditelnost 4-voz. jednotky

674 osob

Napájecí napětí

3 kV ss

Trvalý výkon el. vozu

660 kW

Hodinový výkon el. vozu

760 kW

Trvalá rychlost

59,5 km/h

Trakční motor

4AD 3745 iP

Kompresor

3 DSK 75

Motorgenerátor

alternátor A9c4 s budičem

sériový motor 3138-2

přibuzovací dynamo TMN 16

32 kW, výstup 3x 380 V 50 Hz

Baterie

42 V, 120 Ah

 

 

 

Nátěry jednotek

Jednotky měly z výroby nátěr jako jednotky EM 475.1031 - 102, tedy kombinaci modré a krémové barvy. Další vývoj byl shodný s řadou EM 475.1. První jednotkou v šedo-modrém nátěru se po období unifikovaných nátěrů stala 452.001-02 v březnu 1993.

 

Provoz jednotek

Dodávky jednotek probíhaly přibližně ve stejné době, jako elektrifikace tratí Praha - Benešov a Praha - Beroun. Nově dodané jednotky byly nasazeny především na první z nich, ale jinak se s nimi můžeme setkat na stejných výkonech, jako s řadou 451.

 

Modernizace

Na počátku 90. let se objevily snahy o zkvalitnění příměstské dopravy v okolí Prahy. Tehdy již téměř třicetileté jednotky, jejichž životnost byla původně plánovaná na 15 let, měly svá nejlepší léta za sebou. Moravskoslezská vagónka Studénka dodala první jednotky řady 470, avšak bylo jasné, že v brzké době nestačí dodat takový počet jednotek, aby nahradily všechny jednotky řady 451 a 452. Proto padlo rozhodnutí modernizovat alespoň interiér u jednotek mladší řady 452, kde se ještě předpokládalo dostatečné využití investovaných prostředků. V červenci 1992 byla do ŽOS Šumperk přistavena jednotka ve složení 452.003 - 051.080 - 052.010 - 452.010 k provedení H opravy spojené s modernizací. Ta byla dokončena až 30. 6 .1994. Jednotka obdržela nová dvojitá okna v oddílech pro cestující, hnědou penízkovou podlahovou krytinu, nové zavazadlové police (jako u ř. 470 a vozů Bte), hlavové opěrky u sedadel a nové čalounění v kombinaci látky a koženky. Celý interiér byl laděn do hnědých odstínů, působil tak poněkud stísněným dojmem. Naopak exteriér byl proveden v kombinaci bílé, šedé, tmavomodré, fialové a oranžové, což činilo jednotku nepřehlédnutelnou.

V této podobě jezdila jednotka až do roku 2003. Tehdy se při H opravě jednotce vrátil standardní nátěr, sedadla byla přečalouněna koženkou, ve dvou vozech byly odstraněny opěrky hlavy, madla byla opatřena oranžovým nátěrem.

V těchto rekonstrukcích se nepokračovalo z důvodů nepoměru mezi náklady a přínosem. Navíc opěrky hlavy za jízdy kmitaly a okenní skla se rozlepovala, takže v nich kondenzovala voda. Rekonstrukce se nedotkla pojezdu - dosazení nových podvozků by se nevyplatilo a chodové vlastnosti původních podvozků přeci jen již nejsou na úrovni doby. Kromě toho se již uvažovalo o dodávkách jednotek ř. 471, které s sebou přinese brzké vyřazování jednotek ř. 451 a 452. K tomu však dosud (čerevnec 2007) nedošlo.

 

Zpět na úvod EM 475.1, 2